زمان و دوره آبیاری دیوارسبز تیاب

چه زمانی باید دیوارسبزم را آبیاری کنم ؟

حتما برای شما این سوال پیش می آید که چه زمانی باید دیوارسبزم را آبیاری کنم . این موضوع بر روی طول عمر و سلامت گیاه شما تاثیر مستقیم دارد. در این مقاله یک روش راحت و کاربردی در اختیار شما قرار می دهیم که می توانید آن را برای سایر گیاهان که در دیوارسبز شما قرارندارند نیز استفاده نمایید.

در دنیای گل و گیاهان تغییر زیادی رخ داده است. تا چند سال پیش گونه های محدودی در اخیار ما بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد مراودات تجاری، شاهد تنوع گوناگون گیاه هستیم. از طرفی با توجه به از بین رفتن میلیون ها گیاه درهر سال، با آگاهی بیشتر از شرایط نگداری و نیازهای گیاهان می توانید این موجودات مفید و دوست داشتنی را سالیان سال در کنار خود داشته باشیم.

از کجا شروع کنیم؟

در مرحله اول در انتخاب گیاهان دقت کنید. باید گیاهان انتخابی دیوارسبزتان متناسب محل نصب و مطابق با شرایط آب و هوایی محل دیوارسبز تعیین گردند. از طرفی نیاز آبی و رطوبتی این گیاهان باید متناسب با یکدیگر باشند. مگر آنکه شما یک باغبان حرفه ای باشید. و یا حوصله و زمان کافی برای آبیاری گونه های متفاوت دیوارسبز خود را داشته باشید.

چه زمانی باید دیوارسبزم را آبیاری کنم ؟
چه زمانی باید دیوارسبزم را آبیاری کنم ؟

بیشتر بدانیم

ریشه گیاهان همان اندازه که به آب نیاز دارند به هوا هم محتاج هستند. برای برخی گونه ها ضروری است که پس از خشک شدن خاک، مدتی را برای نفس کشیدن ریشه اختصاص دهید و سپس نوبت بعدی آبیاری را انجام دهید.

از طرفی همه گیاهان به استراحت زمستانی نیاز دارند. یعنی در مقایسه با فصول رویش به آب و مواد غذایی کمتر نیاز دارند.  و در آخر برای اینکه این موضوع کاملا  پیچیده تر به نظر بیاید اضافه می کنیم که دمای محیط، جریان هوا، حتی محل قرار گیری گلدان شما در تعیین دوره آبیاری موثر است. برخی دلایل موارد مطرح شده را در مقالات دیگری شرح می دهیم. اما این مقدمه فقط برای این است که شما بدانید جمله معروف دو یا سه بار در هفته گیاه خود را آب دهید، به اندازه کافی برای گیاه شما زیان بار است. پس چند وقت یک بار باید گیاه و یا دیوارسبزتان را آب دهید؟ آیا این دوره آبیاری در تابستان و زمستان و یا در اتاقی با دمای 28 یا 18 درجه یکی است؟

قطعا نه!

پس برای یافتن پاسخ صحیح در ادامه روشی ساده و کاربردی را با هم مرور خواهیم کرد.

از کجا بفهمیم چه زمانی باید دیوارسبزم را آبیاری کنم ؟

بهترین روش برای تشخصی زمان آبیاری بررسی رطوبت خاک گلدان است برای این کار شما نیاز به یک خلال چوبی و یا چوب کبریت تمیز دارید.

چوب یا خلال را به اندازه 3 سانتیمتر یا دو بند انگشت وارد خاک نمایید و سپس بیرون آورید. درصورتی که خاک به خلال یا چوب کبریت شما چسبید خاک دارای رطوبت است و اگر چیزی به آن نچسبید خاک روطبت نداشته و می توان با توجه به نیاز آبی گیاه آبیاری را انجام دهید.

حال تحقیق نمایید که گیاهان شما دوست خاکش همواره مرطوب باشد یا باید یک مدتی خاکش خشک بماند و سپس آبیاری شود

چه زمانی باید دیوارسبزم را آبیاری کنم ؟

استفاده از چوب کبریت یا خلال برای تشخصی رطوبت خاک

چطور دوره ی آبیاری دیوارسبزم را مشخص کنم ؟

زمان و روزی که آبیاری قبلی را انجام داده اید در جایی ثبت کنید. سپس به مرور روزانه یا دو دو روز یکبار رطوبت خاک را همانند آنچه در بالا گفته شد در چند نقطه متفاوت از دیوارسبز کنترل کنید. هر وقت شرایط رطوبتی خاک اکثر نقاط دیوارسبز شما تغییر کرد. فاصله بین این دوزمان دوره آبیاری شما است. و می توانید با توجه به نیاز آبی گیاه آبیاری را انجام دهید

دوره آبیاری دیوارسبز و یا گلدان های خود را با تغییر دمایی مجدد بررسی کنید. مثلا پیشنهاد می کنیم در آب هوایی مثل تهران از اواسط اسفند، اردیبهشت، شهریور و آبان دوره های آبیاری را تغییر دهید.

بسیاری از گیاهان با کم آبی در زمستان انطباق پیدا می کنند. اما کم آبی در فصول رشد به پژمردگی و مرگ گیاهان می انجامد. از طرفی گاهی به اشتباه فکر می کنیم گیاه تشنه است. آبیاری بیش از اندازه چه در زمستان و چه در تابستان علت از بین رفتن بسیاری از گیاهان است. ( در آبیاری بیش از اندازه ابتدا برگ ها را زرد کی کند ولی آبیاری کم موجب چروکیدگی و قهوه ای شدن برگ ها می شود) . با رعایت دستورالعمل های مربوطه همیشه دیوارسبز سالم و شادابی خواهید داشت.

برای اطلاعات بیشتر راهنمای نگهداری از دیوارسبز تیاب را از اینجا دانلود کنید.