کنترلر اتوماتیک آبیاری

کنترلر اتوماتیک آبیاری چگونه تنظیم می شود؟

در این مقاله نکات مهم در مورد نصب و تنظیم کنترلر اتوماتیک آبیاری را به شما نشان خواهیم داد. کنترلر اتوماتیک آبیاری تشریح شده در ایران با نام تجاری رین شناخته می شود و از نظر کیفیت و عملکرد سابقه خوبی دارد. شما می توانید این کنترلر را جهت آبیاری فضای سبز نیز استفاده کنید.

طراحی کنترلر اتوماتیک رین ترکیبی موثر از یک سوئیچ مکانیکی و دقت سیستم الکترونیکی و صفحه نمایش دیجیتالی است. تا به شما کنترلری با امکان برنامه ریزی و تطبیق پذیری را بدهد. این کنترلر بصورت:  تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و یا دستی  قابل برنامه ریزی است تا شما بتوانید برنامه آبیاری را براساس نیاز به راحتی تنظیم نمایید.

لطفا این مقاله را قبل از راه اندازی کنترلر کاملا مطالعه نموده و به سایر بهره برداران آموزش دهید. همچنین دو ویدئو در مورد تنظیم کنترلر تک و دو کاناله در صفحه آپارات دیوارسبز تیاب وجود دارد​.

نصب باطری ها

 برای نصب باطری ها بخش الکترونیک دستگاه را از بدنه مکانیکی جدا کنید. این دو بخش بصورت کشویی روی هم قرارگرفته اند و کافی است نیرویی در مخالف جهت این دو بخش مطابق شکل وارد کنید.

محفظه باطری را باز نموده و دو عدد باطری نو ۱٫۵ ولت سایز قلمی یا همان AA مطابق جهت فلش های مثبت و منفی باطری قرار بدهید. حتما از بابت جهت درست قرارگیری باطری مطمئن شوید.

این تصویر را ببنید.

کنترلر اتوماتیک آبیاری

درب محفظه را به خوبی ببندید. دقت در بستن درب ها از اکسید شدن باطری ها در اثر عوامل محیطی جلوگیری می کند.

 نصب کنترلر اتوماتیک آبیاری

کنترلر آبیاری را به شیر آب متصل نمایید. کنترلر شما باید مطابق تصویر این راهنما متصل شود. در برخی مدل ها جهت فلش همسو با جهت حرکت خروجی و ورودی وجود دارد به آن دقت کنید. در آخر بخش الکترونیک را به شیر برقی متصل نمایید. 

تذکر بسیار مهم:

قبل از بستن کنترلر به شیر آب یکبار  بصورت دستی سیکل و کارکرد کنترلر را بررسی کنید.

وضعیت فشار آب را بر روی شیر موردنظر بررسی کنید.

برای آبندی شیر و کنترلر نیازی به استفاده از لوازم آبندی نمی باشد. کافی است مهره قسمت بالا را با دست به اندازه کافی سفت کنید.

کنترلر اتوماتیک آبیاری

راهنمای کلیدهای روی دستگاه و علائم روی صفحه نمایش

درب روی دستگاه رو باز کنید و با فشردن کلید AUTO یا OFF دستگاه شما روشن می شود. بر روی صفحه نمایش کنترلر اتوماتیک آبیاری از بالا به پایین به ترتیب:

زمان فعلی، زمان شروع آبیاری، مدت زمان آبیاری ، دوره آبیاری و مدت زمان مانده تا آبیاری بعدی را می توانید ببنید.

کلیدهای سمت راست از بالا به پایین به ترتیب:
روشن و خاموش، آبیاری دستی، و تایید تنظیمات است.

کلید های پایین از چپ به راست مربوط به کاهش و  افزایش مقادیر عددی تنظیمات کنترلر می باشد.

کنترلر اتوماتیک آبیاری

نکته: کنترلرهایی با دو خروجی آب که به کنترلرهای دوکاناله شناخته می شوند و یک کاناله همانند یکدیگر تنظیم می شوند. فقط در هنگام تنظیم دقت نمایید تغییرات اعمالی مربوط به کدام کانال خروجی یا اصطلاحا Zone می باشد.

کنترلر اتوماتیک آبیاری

تنظیمات کنترلر اتوماتیک آبیاری

تنظیم زمان فعلی

 کلید تایید یا همان OK را فشار بدهید تا صفحه نمایش روشن شود و بخش مربوط به زمان فعلی در صفحه نمایش شروع به چشمک زدن می نماید.

برای تنظیم کردن زمان می توانید از کلید های +  و یا – استفاده کنید. زمانی که حالت صحیح را تنظیم کردید با فشار دادن مجدد کلید تایید دقیقه را تنظیم نمایید. پس از فشردن کلید تایید بخش دقیقه شروع به چشمک زدن می نماید با استفاده از + و – آن را تنظیم کنید . زمانی که دقیقه صحیح تنظیم شد کلید AUTO (اولین کلید از بالا) را فشار دهید. اکنون باید زمان فعلی به صورت صحیح نمایش داده شود.

تنظیمات زمان شروع

 زمان شروع آبیاری در واقع ساعت شروع آبیاری در دوره زمانی که مشخص نموده اید را نشان می دهد برای تنظیم آن کلید تایید را سه بار (برای شیرهای دوکاناله پس از سه بار فشردن وارد تنظیمات خروجی اول و پس از هفت بار فشردن وارد تنظیمات خروجی دوم می شوید) فشار داده تا بخش ساعت شروع آبیاری شروع به چشمک زدن نماید. با استفاده از کلیدهای + و – ساعت آبیاری را تنظیم کنید و سپس با فشردن دوباره کلید تایید دقیقه زمان شروع چشمک می زند آن را نیز با کلیدهای + و – تنظیم و سپس کلید AUTO فشار دهید. اکنون باید زمان آبیاری آنچه شما تنظیم کرده اید باشد.

مدت زمان آبیاری

 مدت زمان آبیاری زمانی است که در سیستم آبیاری به آن مدت کنترلر شما اجازه جریان آب را می دهد (مثلا شصت دقیقه). مقاله ای در زمینه محاسبه مدت زمان آبیاری گرینوال تیاب تحت عنوان همه چیز درمورد آبیاری دیوارسبز تیاب نوشته ایم، که لینک آن در انتهای این مقاله وجود دارد در صورت تمایل به آن مراجعه کنید. برای تنظیم این مدت زمان کلید تایید را ۵ بار فشار دهید. (برای شیرهای دوکاناله پس از پنج بار فشردن وارد تنظیمات خروجی اول و پس از نه بار فشردن وارد تنظیمات خروجی دوم می شوید) تا زمان پیش فرض شروع به چشمک زدن نماید سپس به کمک کلیدهای + و – زمان دلخواه را از یک دقیقه تا ۲۴۰ دقیقه تنظیم نمایید.

دوره آبیاری

 این زمان فاصله بین دو دوره آبیاری را مشخص می کند (مثلا هر ۵ روز یک بار) . مقاله ای درمورد تعیین دوره آبیاری دیوارسبز داریم در صورت نیاز لینک در زیر این مقاله است آن را مطالعه کنید. برای تنظیم آن کلید تایید را ۶ بار فشار دهید. (برای شیرهای دوکاناله پس از شش بار فشردن وارد تنظیمات خروجی اول و پس از ده بار فشردن وارد تنظیمات خروجی دوم می شوید) شما می توانید دوره آبیاری را از ۶ ساعت ( ۴ بار در روز ) ، ۱۲ ساعت ، یک روز الی ۱۵ روز به کمک کلیدهای + و – تنظیم نمایید.

 آبیاری دستی یا نیمه اتوماتیک

 کنترلر شما قابلیت آبیاری دستی بدون تغییرات در برنامه آبیاری اصلی را به شما می دهد. برای تنظیم و راه اندازی آبیاری دستی کلید MANUAL را فشار داده تا صفحه نمایش تصویر ذیل را نشان دهد. (برای شیرهای دوکاناله پس از فشردن دکمه MANUAL وارد تنظیمات خروجی اول شده و پس از فشردن دکمه تایید وارد تنظیمات خروجی دوم می شوید.)

 با کمک کلیدهای + و – مدت زمان آبیاری دستی را از یک الی ۲۴۰ دقیقه می تواند تنظیم نماید. و برای راه اندازی آن پس از انجام تنظیمات مدت زمان آبیاری با فشردن کلید تایید زمان شما اجرا می شود. در صورت لزوم برای متوقف کردن آبیاری کلید خاموش یا AUTO را فشار دهید تا دستورات شما لغو شود.

خاموش کردن دستگاه

 در صورت عدم نیاز به سیستم آبیاری مثل مواقعی که احتمال یخ بندان وجود دارد، کلید خاموش را فشار دهید تا روی صفحه نمایش عبارت خاموش OFF نمایش داده شود در این حالت کلیه دستورهای شما لغو می شود. برای شیرهای دوکاناله پس از فشردن کلید می توانید یکی از خروجی ها را بصورت دلخواه خاموش یا روشن کنید.

کنترلر اتوماتیک آبیاری

چطور از کنترلر آبیاری بهتر نگهداری کنیم

  • هنگام مشاهده علامت باطری در صفحه نمایش باطری ها را تعویض نمایید.
  • در هنگام تعویض باطری ها هر دوی آنها را در یک زمان تعویض نمایید.
  • همیشه از باطری های نو معتبر با تاریخ انقضای کافی و استفاده کنید.
  • قبل از تنظیمات تایمر آبیاری دستی را فعال و صحت مسیر آب را کنترل نمایید.
  • کنترلر را در معرض سرمای شدید قرار ندهید. در زمستان و یخبندان شدید بخش الکترونیک دستگاه را جدا کرده و شیر آب را ببندید و لوله های آبیاری را تخلیه نمایید.

  • کنترلر آبیاری برای قطع و وصل اتوماتیک جریان آب با دمای معمولی طراحی شده. لذا از بکار بردن سایر مصارف و یا قراردادن آن در آب داغ اجتناب کنید.
  • بخش الکترونیک دستگاه را هنگامی که دستور آبیاری روشن است روی بخش مکانیکی نبندید زیرا دستگاه دچار آسیب می شود.
کنترلر اتوماتیک آبیاری

سایر مشخصات فنی

 ورودی آب ¾ و ۱  اینچ مادگی

خروجی آب ¾ نری

جنس بدنه: پلیمر ای بی اس

بیشترین فشار قابل تحمل: شش بار

بیشترین دبی: چهار لیتر بر دقیقه

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سوالات خود را از طریق واتس آپ ۰۹۳۰۴۸۱۴۱۴۱ یا تماس تلفنی ۰۲۱۸۸۸۴۵۴۵۴ با ما درمیان بگذارید.