نور و انتخاب گیاهان دیوارسبز

نور و انتخاب گیاهان دیوارسبز

در این مقاله در مورد نور و انتخاب گیاهان دیوارسبز برایتان خواهیم نوشت. شدت نور و میزان نور دو پارامتر مهم برای سلامت گیاهان شما است. موضوع نور یکی از مسائل پیچیده و مهم در زمینه نگهداری گیاهان دیوارسبز است.

 گیاهان دیوارسبز باید متناسب با محل نصب و شدت نور آن محیط انتخاب و جایگذاری شوند. دقت کنید که نور، روشنایی و آفتاب مستقیم تعاریف متفاوتی دارند. در واقع انتخاب گیاه باید همانند تغییرات دما، رطوبت و… متناسب با نور تهیه شوند. دقت کنید که تمام گیاهان زمانی را در تاریکی برای استراحت نیاز دارند.

نور و انتخاب گیاهان دیوارسبز

 

انتخاب گیاه و دقت به شدت نور

تاثیر نور بر ظاهر گیاهان

گیاهانی که در نور مناسب قراردارند شاداب بوده و برگهای آن کاملا سبز، بزرگ و پرپشت می شوند.

 کمبود نور بر رنگ، شکل گیاه و سرعت رشد آن تاثیر می‌گذارد. گیاهی که در تاریکی می‌روید معمولا ساقه‌ای نازک و علفی دارد. این موضوع بهترین نشانه و راه تشخیص آن است که آیا گیاه شما به قدر کافی نور دریافت می کند، یا خیر

محیط های داخلی

معمولا در محیط های داخلی که هنوز دکوراسیون داخلی تکمیل نشده است دقت به جهت جغرافیایی پنجره ها، میزان نور، تعداد و شدت نور چراغ ها مهم است. در نهایت طرح این پرسش که بهره بردار تمایل به داشتن محیطی روشن که برای رشد گیاهان مناسب است دارد یا خیر؟ پاسخ این پرسش به انتخاب صحیح گیاهان کمک زیادی می کند.

نورهای مصنوعی

نور مصنوعی یک ساطع کننده طیف الکترومغناطیس با شدت مطلوب گیاه هست که باعث فتوسنتز آن می شود. نور مصنوعی و یا روشنایی رشد در مکانهایی به کار گرفته می شود که نور طبیعی وجود ندارد و یا نیازمند نور مکمل هستیم. ولی به یاد داشته باشید که آنها نمی توانند جایگزین کامل نور طبیعی باشند.

همچنین می توان نتیجه گیری کرد که نورهای معمولی روشنایی یا دکوراتیو مناسب و کافی برای رشد گیاه نیستند.

نور و انتخاب گیاهان دیوارسبز

 

نور مصنوعی و پرژکتورهای رشد

محیط های فضای باز

معمولا دیوارهای سبز طراحی شده در بام و یا حیاط به نوعی در محیط طبیعی و کاملا باز هستند. در این محیط ها با توجه به جهت جغرافیایی گیاهان دیوارسبز را انتخاب می کنند. اما دقت کنید که جهت جغرافیایی به تنهایی برای انتخاب گیاه کافی نیست. زیرا ممکن است چیزهایی نظیر ساختمان، درخت، ستون و غیره روی تمام یا بخشی از دیوارسبز سایه انداخته و نور طبیعی کاملی از سمتی یا ساعاتی نداشته باشید.

نور و انتخاب گیاهان دیوارسبز

 

به سایه اندازهای اطراف دیوارسبز دقت کنید

همچنین استفاده از دیوارسبز در تراس، بالکن، پاسیوها بسیار معمول و رایج هست. در این محیط ها دقت به دیوارها، سقف و هرچیزی که جلوی نور طبیعی را گرفته و موجب سایه های غیر طبیعی می شود بسیار ضروری است. طبعا در محیط هایی که آفتاب وجود دارد، گیاهان فضای باز آفتاب دوست. و در جاهایی که همیشه سایه است استفاده از گیاهان فضای باز سایه دوست انتخاب مناسبی است.

نور و انتخاب گیاهان دیوارسبز

 

دقت به مسیر حرکت آفتاب

جمع بندی

برخی گونه های گیاهان در برابر تغییرات نور مقاوم هستند و پس از مدتی با محیط جدید سازگار می شوند ولی برخی گونه ها خیر. معمولا گیاهان گل دار و رنگی نیاز به چند ساعت آفتاب مستقیم و نور زیاد دارند پس در انتخاب آنها دقت بیشتری بکنید.

پیشنهاد می کنیم که بین دوازده الی شانزده ساعت در روز گیاهان دیوارسبز شما در معرض نور یا محیط روشن قرارگیرد. حتما در ساعات منظمی محیط را برای استراحت گیاه کاملا تاریک کنید.

دیوارسبز تیاب در همه محیط ها قابل نصب و بهره برداری است حتی در محیط های تاریکی چون فضای استخرها، لابی و … در صورت لزوم می توانیم از نورهای مصنوعی برای کمک به رشد گیاهان دیوارتان استفاده کنیم.

درصورت نیاز به مشاوره و یا تهیه پرژکتورهای رشد فیلم کوتاهی برای ما به شماره ۹۳۰۴۸۱۴۱۴۱ (۹۸+) ارسال کنید تا مدل و توان مناسب را به شما معرفی کنیم.

مقاله ای در مورد انتخاب گیاهان دیوارسبز نوشته ایم. برای مطالعه آن اینجا را کلیک کنید.