تقویت و کوددهی گیاهان دیوارسبز تیاب

تقویت و کوددهی گیاهان دیوارسبز تیاب

تقویت و کوددهی گیاهان دیوارسبز تیاب

در این مقاله می خواهیم در مورد تقویت و کوددهی گیاهان دیوارسبز تیاب توضیح دهیم. البته کمی هم در مورد انواع کودها و تجربیات ارزشمند متخصصین در این زمینه خواهیم نوشت. که برای سایر گیاهان تزیینی نیز قابل اجراست. پس برای دانستن بیشتر با ما همراه باشید.

رشد گیاه

 برای رشد گیاه ۱۶ عنصر لازم است. بیشترین این عناصر اکسیژن با ۴۴ درصد، کربن ۴۲ درصد، هیدروژن ۷ درصد و مابقی عناصر ۷ درصد می باشند. از آنجایی که هر گیاهی چه در طبیعت، باغ، باغچه، گلدان و یا دیوارسبز با مقدار محدودی خاک در ارتباط است کارشناسان توصیه می کنند تا از تقویت کننده ها برای رشد بیشتر و افزایش مقاومت و سلامت گیاه استفاده شود.

عناصر مورد نیاز جهت رشد گیاهان

روش های کوددهی

 ما در این مقاله به روش های کوددهی گیاهان تزیینی می پردازیم. دو روش معمول در این زمینه محلول پاشی و کودآبیاری می باشد.

در روش کودآبیاری کود در سیستم آبیاری با نسبت مشخص تزریق شده و کود به همراه آب وارد خاک گیاه می شود. در برخی از مدل های دیوارهای سبز از روش کودآبیاری استفاده می کنند. برای کودآبیاری دیوارسبز شما نیازمند تهیه لوازم مربوطه هستید که هزینه های ایجاد دیوارسبز شما را بالا می برند. از طرفی این تجهیزات همانند پمپ، مخزن ذخیره آب و … فضای زیادی را اشغال نموده. استفاده از تجهیزات تزریق کود و کنترل آنها نیازمند حضور متخصص و صرف زمان و هزینه های مربوطه می باشد.

 در روش محلول پاشی کود را براساس نظر کارشناس و یا دستورالعمل روی ظرف کود با مقدار مشخصی آب مخلوط و رقیق نموده سپس به کمک اسپری بر روی برگ، ساقه گیاه و گاهی خاک گیاه پاشیده می شود.

ما برای تقویت و کوددهی گیاهان دیوارسبز تیاب از روش محلول پاشی استفاده می کنیم.

تقسیم بندی کودها

 کودها به دو گروه میکرو و ماکرو تقسیم می شوند.

 برخی ترکیبات کودهای میکرو شامل آهن Fe ، مس Cu ، کلر Cl ، منگنز Mn ، بور B و غیره می باشد که اکثرا این کودهای میکرو محلول پاشی می شوند.

 ترکیبات کودهای ماکرو شامل نیتروژن N ، فسفر P ، پتاسیم K ، کلسیم Ca ، گوگرد S و منیزیم Mg هستند که هم بصورت محلول پاشی و هم کودآبیاری می توان استفاده نمود.

از چه کودی استفاده کنیم؟

 گیاهان همانند هر موجود زنده ای نیازمند عناصر مختلف برای سلامت و تقویت خود است. پس در مرحله اول ما پیشنهاد می کنیم تا از نظر و مشاوره یک متخصص حرفه ای در زمینه گیاهان تزینی و یا گیاه پزشک استفاده کنید.

 آنها می توانند با تشخیص کمبود و بیشبود های گیاه کودهی را بر اساس آنالیز انجام شده حتی تک عنصری مثل آهن پاشی صورت دهند. البته این امر نیازمند تجربه و دانش بالایی است زیرا این موضوع با مبحث بیماری های گیاهان همپوشانی زیادی دارد.

 درصورتی که نخواهید از نظر یک متخصص یا گیاه پزشک بهره بگیرید پیشنهاد ما به شما استفاده از کودهای کامل ۱۳ عنصر است که در بازار قابل تهیه است. در واقع در این روش شما تمام عناصر مورد نیاز گیاه را در اختیار آن قرار می دهید. معمولا شرکت های سازنده تقویت کننده ها تحقیقات مفصلی در این زمینه انجام داده اند پس جای نگرانی وجود ندارد.

 برخی دیگر از کودهای رایج کودهای سوپرمیکرو ۲۰-۲۰-۲۰ که یک تقویت کننده عمومی برای گیاهان برگدار است و برای مدت کوتاه پیشنهاد می شود. کود فسفر بالا نظیر ۱۰-۵۲-۱۰ برای تقویت ریشه گیاه است. کود ازت بالا نظیر ۱۰-۱۰-۳۰ برای رشد و پرپشت شدن برگ ها، کود پتاسیم بالا نظیر ۳۶-۱۲-۱۲ برای گیاهان گلدار مصرف می شوند.

پارمترهای مهم در تقویت و کوددهی موثرتر گیاهان

  1. زمان مناسب برای کودهی معمولا صبح ها و عصرهایی که هوا خنک تر است و منافظ برگ ها باز می باشند توصیه می شود.
  2. دقت کنید تغذیه برگی ۷۰ درصد پشت برگ و ۳۰ درصد روی آن انجام می شود. پس حتما پشت برگ ها را هم محلول پاشی کنید.
  3. بهتر است زمان کوددهی خاک مرطوب و گیاه آبیاری شده باشد.
  4. از آب جوشیده سرد شده برای رقیق کردن کود و تقویت کننده استفاده کنید.
  5. استفاده از صابون محلول پاشی (مویان) به میزان یک سی سی در یک لیتر آب به جذب بهتر توسط گیاه و جلوگیری از چسبندگی عناصر کود کمک زیادی می کند.
  6. رقیق کردن اسید هیومیک به میزان یک سی سی در یک لیتر آب نیز به جذب بهترهمه عناصر تاثیر مثبتی می گذارد.
تقویت و کوددهی گیاهان دیوارسبز تیاب

توصیه های بسیار مهم

  1. کودهای استاندارد دارای تریبات مشخص بر روی برگه مشخصات آن است، و بهتر است از خرید کودهایی فاقد بسته بندی و یا بدون نظر کارشناس خودداردی کنید.
  2. استفاده از یک کود را برای مدت طولانی توصیه نمی کنیم و بهتر است تنوع به کودهای گیاهان خود بدهید.
  3. گرچه کودهای معتبر برای انسان و حیوانات خانگی هیچ زیانی ندارد اما بهتر است زمان کوددهی پنجره ها باز باشد تا هوا به خوبی جریان پیدا کند.
  4. برای اثر بخشی بهتر تقویت کننده ها بهتر است در میان کوددهی چند روز فاصله ایجاد کنید کما اینکه برخی از کودها نظیر آهن دقیقا چند ساعت پس از کوددهی با اسید هیومیک قابل انجام است.
  5. دوره های کوددهی در زمان های رشد گیاه و سایر اوقات متفاوت است که معمولا از دوهفته یکبار الی دو ماه یکبار توصیه می شود.

برای دانستن سایر موارد نگهداری دیوارسبز تیاب می توانید راهنمای نگهداری از دیوارسبز تیاب را رایگان دانلود کنید.